Stripmaker des Vaderlands Margreet de Heer is verheugd dat de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur het belang inzien van strips op de leeslijst. Zij pleit al sinds haar aantreden voor het gebruik van strips in het literatuuronderwijs. ‘Strips zijn een perfecte aanvulling op romans, en spelen op een heel eigen manier met taal en beeld.’

Toch weten veel leerkrachten nog niet waar ze moeten beginnen met strips in de klas. Om het onderwijs wegwijs te maken in de wereld van de (literaire) strip heeft de Stripmaker des Vaderlands eerder de gids Graphic Novels voor de Leeslijst uitgebracht. ‘De gids is een selectie van literaire strips –beter bekend als graphic novels- die prima zouden passen op de boekenlijst’, aldus Margreet de Heer. ‘Compleet met beschrijvingen en per titel enkele vragen, om een aanzet te geven tot discussie in de klas. Het is een startpunt voor leraren Nederlands, om te laten zien dat ook strips thuis horen op die lijst. Het kan docenten en leerlingen inspireren om nog meer strips te ontdekken.’

Satire

Want niet alleen van literaire strips kunnen leerlingen iets opsteken, ook strips als Asterix, Tom Poes of Kuifje lenen zich voor een mooie analyse. ‘Het zijn stuk voor stuk strips die gemaakt zijn voor het plezier, maar die ondertussen iets vertellen over onze maatschappij. In een goede grap of een mooi verhaal kan bijtende satire verstopt zitten.’ Ook de strips van Eric Heuvel over de Tweede Wereldoorlog of het slavernijverleden hebben grote educatieve waarde. En voor het basisonderwijs is er de serie Kijk en Lees, die op basis van de AVI-methode strips aanbiedt vanaf groep 3.

Populaire cultuur
Strips zijn al tientallen jaren onderdeel van de populaire cultuur, net als romans, films en muziek. Zo kan een strip ook een diep en gelaagd verhaal vertellen, emotie oproepen of een visueel spektakel bieden. In de beste strips vullen woord en beeld elkaar perfect aan, terwijl ook de fantasie van de lezer geprikkeld wordt. Het maakt zo’n strip een uniek medium, dat zich uitstekend leent voor een grondige analyse in de literatuurlessen.