De coronamaatregelen blijven voorlopig van kracht. Om iedereen een hart onder de riem te steken zingt Dolly Bellefleur Hou Vol, een heel actuele “hertaling” van Grow, het lied waarmee Jeangu Macrooy op het Songfestival voor Nederland opgetreden zou hebben.
Ik mocht de tekeningen maken bij de animatie (klik op het plaatje om de clip te zien en horen):
Dit lied, en deze samenwerking, is een bijzondere culminatie van een doldwaze achtbaanrit waar ik al sinds oktober in zit. Toen werd ik gevraagd of ik gastredacteur wilde zijn van het lentenummer van de StripGlossy – natuurlijk wilde ik dat! Ik koos als thema het Songfestival, want hoe leuk is het niet om de vrolijkheid en gekkigheid van dat evenement te verbinden met strips?
Ik ging collega’s vragen om bij te dragen: ruim dertig tekenaars heb ik in de afgelopen maanden allemaal leuke, gekke, diepe, ontroerende of kritische Songfestivalstrips weten te ontlokken. En zelf ging ik natuurlijk ook aan de slag! Ik las Het Grote Songfestivalboek en distilleerde hieruit een strip over Dinge-dong, ik ging op bezoek bij Lenny Kuhr voor een stripinterview en wist zelfs contact te leggen met Jeangu, die niet alleen stripfan is maar zelf ook geweldig kan tekenen.
Ook werd er flink “geruzied” over wat er op de cover moest – met een gave uitklapcover als verrassend resultaat!
En ik ontmoette Dolly Bellefleur, a.k.a. cabaretier en tekstdichter Ruud Douma, voor een getekend interview over de “hertalingen” die zij al zeven jaar maakt van de Nederlandse inzendingen. We hadden meteen een klik!
In februari bleek dat al het door mij verzamelde materiaal weliswaar heel leuk was, maar veel te veel voor de 130-pagina’s tellende StripGlossy (waarin natuurlijk ook de vaste rubrieken en vervolgstrips een plaats moesten krijgen). Geen nood, zei uitgever Seb van der Kaaden, we maken gewoon een apart Songfestival magazine!
En toen kwam de Crisis. Drie dagen nadat de “gewone” StripGlossy naar de drukker was gegaan – nog steeds het nummer met mij als gastredacteur en vol met mijn eigen Songfestivalstrips – en vier dagen voordat het speciale SNGFSTVL&STRIPS magazine gedrukt zou worden. Stop the press!
En toen ging het Songfestival niet door.
En toen dreigde de StripGlossy niet eens in de tijdschriftenwinkels te verschijnen, want iedereen zat toch thuis.
Wat doe je dan? Niet bij de pakken neer gaan zitten in elk geval. Want crisis of niet, de behoefte aan de waarden waar het Songfestival voor staat: verbinding, solidariteit, vrolijkheid – die laat zich niet afgelasten, die is sterker dan ooit.
En zo lukte het ons om een heel bijzondere online presentatie op te zetten: via Zoom mocht ik het eerste exemplaar aanbieden aan Jeangu. Wat een lieve, getalenteerde man! We hadden een bijzonder leuk gesprek, en konden hem verrassen met een speciale mystery-guest… (klik op het plaatje om het filmpje van de presentatie te zien):
Ook voor Dolly Bellefleur was het wegvallen van het Songfestival een grote klap. Maar ook Dolly is niet iemand die bij de pakken neer gaat zitten: ze vroeg mij of ik samen met haar een nieuwe cartoonreeks van Made in Dolland wilde maken, een serie die eerder werd getekend door Wilbert van der Steen. Inmiddels hebben we drie afleveringen gemaakt:
En toen liet Dolly me weten tóch een hertaling van Grow te maken, ondanks het feit dat dit lied nooit op het officiële Songfestival gezongen zal worden. De prachtige intieme melodie leent zich uitstekend voor haar boodschap: Hou vol, hou moed, het komt goed – na eb komt vloed.
Het kan nog even duren, mensen. Maar hou vol.
Voor artistieke ondernemers als Dolly Bellefleur, die leven van hun optredens, is dat trouwens een hele uitdaging. Wilt u Dolly steunen? Dat kan met een gift op NL14 TRIO 0338 5746 97 t.n.v Stichting Bellefleur.
Inmiddels ligt de StripGlossy trouwens toch gewoon in de winkels! Er komt zelfs een tweede druk. En, misschien wel het allerverheugendste: op 16 mei, de dag dat het Songfestival plaats zou vinden in Rotterdam, komt Europa alsnog tesamen met alle liedjes en artiesten – op afstand, maar in verbondenheid – tijdens de uitzending Eurovision: Europe Shine A Light.